De automarkt blijft achter, wat is er aan de hand?

| Geschreven door Bas
automarkt-blijft-achter

De Nederlandse automarkt zit in een moeilijke periode. Volgens het nieuwste onderzoek van ING daalt de verkoop van nieuwe auto's in 2025 naar 374.000 stuks, ondanks een verwachte eindspurt. Dit is nog altijd 15% lager dan voor corona. Particulieren kiezen massaal voor tweedehands auto's, terwijl bedrijven de elektrische transitie voortzetten.

Nieuwe auto's steeds minder populair

De cijfers liegen er niet om: Nederlandse consumenten kopen steeds minder nieuwe auto's. Na extreme jaren met lange levertijden en flink oplopende prijzen is de markt weliswaar rustiger geworden, maar het niveau van 400.000 verkochte auto's per jaar blijft ver weg.

Het probleem zit vooral bij particulieren. Zij hebben steeds minder interesse in nieuwe auto's door de sterk gestegen prijzen. Nieuwe auto's kosten inmiddels € 50.000 per stuk, een particuliere autokoper wil maximaal € 15.000 uitgeven. Bedrijven zijn nu goed voor bijna tweederde van alle nieuwe autoverkopen, en dat aandeel groeit nog verder in 2025.

De vervangingsgraad van het Nederlandse wagenpark blijft met 4,1% per jaar erg laag. Bij dit tempo duurt het ruim 24 jaar om het hele wagenpark te vernieuwen. Dat vertraagt ook de vergroening.

Zakelijke rijders trekken elektrische markt

Elektrisch rijden blijft vooral een zakelijke aangelegenheid. Ruim 70% van alle nieuwe elektrische auto's gaat naar bedrijven, en dit kan in 2025 zelfs oplopen naar 75%. Veel grote bedrijven hebben zich al gecommitteerd om hun wagenpark volledig te elektrificeren.

Voor werknemers betekent dit vaak dat er bij vervanging geen andere keuze meer is. Uit onderzoek blijkt dat verplichte keuze voor elektrisch in 2024 al voor 30% van de medewerkers geldt, bij grote bedrijven zelfs 60%.

De laatste korting op de bijtelling (17% in plaats van 22% vanaf 2026) zorgt naar verwachting voor een flinke zakelijke eindspurt in 2025. Het marktaandeel van elektrisch in de nieuwverkoop stijgt daardoor naar ongeveer 38%.

Particulieren zoeken alternatieven

Particulieren reageren heel anders op het wegvallen van de fiscale steun voor elektrisch rijden. Met het grotendeels beëindigen van aankoopsubsidie, MRB- en BPM-vrijstelling is hun enthousiasme voor elektrische auto's flink teruggezakt.

Waren particulieren in 2022 nog goed voor 45% van de nieuwe elektrische auto's, in 2025 is dit naar verwachting nog maar 25%. Vooral autorijders met modale inkomens zijn gevoelig voor de kosteneffecten.

Als alternatief kiezen particulieren in 2025 veel vaker voor plug-in hybrids. Het marktaandeel van deze auto's stijgt van 14% naar 19%. De flexibiliteit is aantrekkelijk: nieuwe modellen hebben vaak meer dan 100 kilometer elektrisch bereik, genoeg voor veel woon-werkverkeer.

Tweedehands markt bloeit

De occasionmarkt profiteert volop van de terughoudendheid bij nieuwe auto's. Na een record van ruim 2 miljoen verhandelde auto's in 2024 lag het aantal in de eerste helft van 2025 opnieuw 4% hoger.

Occasions zijn naar verhouding weer aantrekkelijker geprijsd geworden. CBS-cijfers laten zien dat de occasionprijzen eind 2024 licht lager liggen dan een jaar eerder. Voor dealers drukt dit wel op de omzet, ook al compenseren hogere volumes dit deels.

Inmiddels is ruim 80% van alle rondrijdende auto's eerder als occasion aangekocht. Nederland blijft bij uitstek een occasionland.

Wagenpark wordt steeds ouder

Door de lage nieuwverkoop veroudert het Nederlandse wagenpark snel. De gemiddelde leeftijd ligt inmiddels boven de 12 jaar, terwijl deze in 2019 nog op 11 jaar lag. De gemiddelde sloopleeftijd is in 10 jaar tijd met bijna 3 jaar opgelopen tot 20,2 jaar.

Dit zorgt voor meer onderhoudsvraag, wat voor autodealers wel een welkome inkomstenbron is. Het groeiende en vergrijzende wagenpark compenseert voorlopig het lagere onderhoud aan elektrische auto's.

Uitdagingen voor de sector

Voor autodealers betekent dit een lastige tijd. De omzet in de autobranche kwam in de eerste helft van 2025 lager uit door dalende nieuwverkoop en prijscorrectie in de tweedehands handel.

Tegelijkertijd stijgen de kosten. 2025 begint met een loonstijging van 1,5% voor schaars garagepersoneel, met in totaal 3,7% erbij door een nieuwe CAO. Voor bijna 55% van de bedrijven is een tekort aan technisch personeel de belangrijkste belemmering.

Het netto-rendement van dealerbedrijven zakte in het eerste kwartaal van 2025 terug naar 1,24%, tegen 1,45% een jaar eerder.

Vooruitzichten

ING verwacht dat de tweede helft van 2025 beter wordt door een sterkere nieuwverkoop, maar de omzet groeit dit jaar waarschijnlijk niet. De prijsdaling van gebruikte auto's lijkt wel achter de rug.

Voor de lange termijn blijven er uitdagingen. Door dalend brandstofverbruik lopen de accijnsinkomsten terug, wat vraagt om hervorming van de autobelastingen. Een kilometerheffing komt daarbij weer in beeld.

De elektrische transitie gaat door, maar langzamer dan gepland. Vooral particulieren hebben meer tijd nodig om de overstap te maken. Met meer betaalbare elektrische modellen die eraan komen, kan dit in 2026-2027 verbeteren.

De automarkt staat dus voor een periode van aanpassing. Dealers moeten hun verdienmodel aanpassen, consumenten zoeken naar betaalbare alternatieven, en de overheid moet nadenken over nieuwe vormen van autobelasting. De transitie naar schoner vervoer gaat door, maar vraagt geduld van alle betrokkenen.

Jong gebruikte auto's met lening populair

1FS is met twee labels actief in de automarkt. AutoFinancier.nl voor autoleningen voor particuliere autokopers. FinancialLeaseZZP.nl is actief in de wereld voor financial lease van ondernemers. Beide labels hebben de eerste helft van dit jaar een flinke groei laten zijn. Dit laat zien dat gebruikte en bijna nieuwe auto's populair zijn in combinatie met een gespreide betaling.

Nieuws