Hoe zit het nu met de gebruikte auto verkopen in Europa?

De Europese markt voor gebruikte auto’s is flink in beweging. We zien duidelijke verschuivingen in wat mensen kopen, hoe snel auto’s verkocht worden en hoe de prijzen zich ontwikkelen. In dit artikel zetten we de belangrijkste trends voor je op een rij.

elektrisch-is-in-opkomst-maar-diesel-blijft-stabiel

Elektrisch is in opkomst – maar diesel blijft stabiel

Het aandeel van elektrische auto’s (BEV’s) in de verkoop van jonge occasions (tot 2 jaar oud) stijgt in veel Europese landen. Vergeleken met begin 2025 is het marktaandeel van elektrische auto’s met bijna 1 procentpunt gestegen. In landen als Turkije en Zweden is die stijging zelfs nog forser. Tegelijkertijd zien we dat dieselmodellen weliswaar blijven dalen in marktaandeel, maar qua prijs juist erg stabiel blijven in landen als Nederland en Zweden – vooral omdat ze steeds zeldzamer worden.

Verkooptempo: Mini en Tesla scoren

De snelst verkopende modellen tot 4 jaar oud zijn vaak elektrisch of hybride. De Mini Aceman (elektrisch) heeft in heel Europa het laagste aantal dagen nodig om verkocht te worden: gemiddeld maar 32 dagen. Ook de Tesla Model 3 en Mini Convertible verkopen snel.

In Nederland valt op dat de Cupra Tavascan een echte hardloper is, met een gemiddelde verkooptijd van slechts 12,5 dagen. Andere populaire snelverkopers zijn de Cupra Terramar en de Fiat Grande Panda.

verkooptempo-mini-en-tesla-scoren
slecht-nieuws-voor-elektrische-bedrijfswagens

Slecht nieuws voor elektrische bedrijfswagens

Waar elektrische personenauto’s terrein winnen, blijven elektrische lichte bedrijfswagens (eLCV’s) flink achter. In de jongste leeftijdscategorie (tot 2 jaar oud) ligt het gemiddeld aantal dagen voordat zo’n eLCV verkocht wordt boven de 180.

Dat maakt ze de traagst verkopende voertuigen van allemaal. Ter vergelijking: dieselbedrijfswagens worden gemiddeld binnen 80 dagen verkocht.

Prijzen: stabilisatie met lokale verschillen

Over het algemeen stabiliseren de prijzen van gebruikte auto’s in Europa. Opvallend is dat in Denemarken de prijzen van gebruikte elektrische auto’s dalen door een relatief hoog aanbod, terwijl ze in Spanje juist stabiel blijven. In Frankrijk stijgen de prijzen van hybrides, vooral door populaire modellen van Kia, Toyota en Renault.

In Nederland blijven dieselprijzen opvallend stabiel. Ook plug-in hybrides (PHEV’s) doen het goed, mede dankzij het aanbod van merken als Volvo, Mercedes en BMW.

autoprijzen-stabilisatie-met-lokale-verschillen

Wat zijn de best verkochte modellen in Europa?

De Europese occasionmarkt laat een duidelijk beeld zien: elektrisch rijden wordt steeds populairder, maar traditionele brandstoffen blijven voorlopig nog relevant – zeker bij bedrijfswagens. Voor consumenten en ondernemers is het nu extra belangrijk om goed te kijken naar trends in verkoopsnelheid, prijsontwikkeling en beschikbaarheid per type aandrijving.

Bron: Indicata